Kosten werkkamer ZZP-ers in huurhuis aftrekbaar.

Naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad over huurkosten (voor ZZP’ers) herhalen we de mailing van 7 oktober 2015 omdat de onderliggende vraag over het keuzevermogen onvoldoende naar voren komt. Het volledige systeem van het keuzevermogen is te uitgebreid om hier uit te leggen.
Daarom volstaan we met het benoemen van enkele voorwaarden.

Kosten werkkamer huurhuis aftrekbaar.
Als de oppervlakte van een werkkamer in een huurhuis meer dan 10% is dan kan de huur aftrekbaar zijn. Wil je deze kosten opgeven dan kan dat als je ondernemer (met en zonder dienstbetrekkingen) bent:
A: na een verhuizing of verbouwing;
B: al je meer thuis gaat werken;
C: als je meer dan 10% van een ruimte thuis gaat gebruiken voor
werkzaamheden.

Aftrekbaar zijn:
huur, inrichting, energie, verzekering, belastingen enzovoort
(minus 1,85% van de WOZ-waarde).

Uren noteren i.v.m.  werkkamer en ondernemersaftrek.
Om de kosten van de werkkamer op te geven, en om de ondernemersaftrek te krijgen moet je ondernemer zijn. Ondernemer kun je zijn als je factureert, of bij meerdere dienstbetrekkingen. De belastingdienst probeert echter tijdelijke dienstverbanden (bij een gezelschap) uit de onderneming te houden door te zeggen dat sprake van gezag is. Rechters volgen steeds vaker dit standpunt van de belastingdienst.
Er blijven dan minder uren voor de ondernemersaftrek over.

Ons advies is om:
A: het aantal tijdelijke dienstbetrekkingen in 1 jaar zo laag mogelijk te houden;
B: zoveel mogelijk facturen te sturen, of als dat niet mogelijk is;
C: je laten uitbetalen door artiestenverloningen.nl / raakvlak.nl / verloningsservice.nl;
D: uren goed bij te houden in agenda.

Noteer naast de betaalde uren ook altijd de onbetaalde uren in je agenda.
Daarmee sta je sterker in discussies met de belastingdienst over de ondernemersaftrek.
Omschrijf in je agenda duidelijk: de opdrachtgever, de activiteit en de tijd besteed per dag.

Ook om te bewijzen dat je meer thuis bent gaan werken met aftrek van huurkosten is een goede agenda noodzakelijk.

Dit bericht is geplaatst in Nieuwtjes. Bookmark de permalink.